4 huvudstäder på 13 dagar 2015

Sommaren 2015 besökte vi 4 huvudstäder på 13 dagar.

Vi flög till London, tog tåget till Paris, flög till Riga, tog bussen till Tallinn och åkte båt hem till Sverige.

Ett mål med resan var att äta god choklad i varje land, i London blev det på Choccywoccydoodah, i Paris blev det naturligtvis på gatan, i Riga besökte vi Emihla Gustava och i Tallinn Pierre Chocolaterie. Vi kan rekommendera alla fyra.

2015-07-06 11.49.30

LONDON

Vi startade vår vistelse i London med att ta bussen London by Night, dessa biljetter hade vi köpt innan vi åkte.

Lite från vår första dag i London

Fish and chips på rummet, för det tyckte vi oss vara värda efter att ha gått 3mil den dagen

Äkta English breakfast

Här kommer en liten smakbit från vårt besök på Science Museum

Covent Garden

Gottar oss i väntan på tåget till Paris 😍 på Le Pain Quotidien.

Min son var 6år när första Harry Potter filmen kom ut och efter det har vi gått på varje premiär och spelat alla spelen tillsammans. Naturligtvis har vi läst böckerna både på svenska och engelska, därför var det en självklarhet att även besöka Warner Bros. Studio i London.

Några bilder från vår Harry Potter äventyr

Några bilder från vår Harry Potter äventyr 😍
😍
Några bilder från vår Harry Potter äventyr 😍 Några bilder från vår Harry Potter äventyr 😍

11659230_10152911202056304_2383325988064849194_n

PARIS

Eftersom vi åkte med låg budget så gick vi inte in i några byggnader som tog entré avgift. Däremot hade jag köpt biljetter i för väg till Paris Hop on/Hop of, viket var toppen. Vi fick fakta om Paris samtidigt som vi hade färdmedel. Trotts att vi åkte en del buss så hann vi gå ca 7-mil på 3-dagar. Favoriten var nog dagen som vi besökte Sacré Cour, vi hade med oss fika och satt på trappan och njöt av solen och utsikten över Paris. Det var då jag blev förälskad i denna stad <3

Det viktigaste momentet måste få 6st bilder i mitt album 🗼 28/6-15

Besöket på Sacre Cour vart nog höjdpunkten igår. Många trappor men vilken utsikt!!! Det blev en lång fika på trappan och solbrända ansikten och armar, tur att det finns apotek även här
Besöket på Sacré Cour vart nog höjdpunkten igår. Många trappor men vilken utsikt!!! Det blev en lång fika på trappan och solbrända ansikten och armar, tur att det finns apotek även här

Notre Dame.

Från gatorna i Montmartre
 11350653_10152917742011304_4416523493279319087_n  11141721_10152922879241304_6652653564437128896_n

RIGA

När vi kom till Riga blev prisskillnaden och avstånden mellan sevärdheter en chock, efter att ha varit i två stora och ganska dyra huvudstäder. Redan första dagen hade vi gått runt i staden och sett allt som vår lilla guidebok beskrev som sevärt. Det var otroligt skönt för det betydde att vi bara relaxa och åt gott och billigt. Utanför vårt hotell låg en av de största marknaderna i östra Europa med super billig frukt, bär, bröd m.m.

Riga levererar!!! Idag har vi bland annat sett, Frihetsmonumentet, Nationaloperan, Svarthuvudenas hus, Rådhuset, Domkyrkan, Riga slott, Tre bröder och Svenskporten.

Några mat och selfie bilder från första dagen i Riga ✔

När vi kliver ut från hotellet befinner vi oss mitt i en av de största marknaderna i östra Europa. Imorse lät jag grabben sova ut medans jag passa på att strosa runt 🐾 på Rīgas Centrāltirgus.
När vi kliver ut från hotellet befinner vi oss mitt i en av de största marknaderna i östra Europa. I morse lät jag grabben sova ut medans jag passa på att strosa runt 🐾 på Rīgas Centrāltirgus.

När jag kom tillbaka från marknaden blev det en sen frukost på nya spännande smaker 😊 på Hotel Westa.

Idag dela vi på 4 små pizzor 🍕 och massa efterrätt ☕🍨 imorgon åker vi till Tallinn 😊 på Riga Old Town.

Mumsar choklad i Riga ☕ på Emila Gustava Sokolade.

TALLINN

I Tallinn hade vi bokat ett Spa Hotell, jag blev extremt besviken då inomhuspolen inte var uppvärmd så vattnet var iskallt så alla trängdes i en liten bubbelpool där vattnet var varmt. Men alla olika ångbastun var fantastiska och sonen fick sin första massage och var super nöjd. Tallinns medeltidsstad var jätte fin, dock var den för turistig och vart man än gick försökte folk locka in en på en restaurang. Detta gjorde att både jag och framför allt min son som har svårt för stressiga situationer tyckte att det var jobbigt.

Lite från vår första dag i Tallinn 😊 Det blev bland annat utsikt från Toompea slott och Domberget. Domkyrkan, Alexander Nevskijkatedral, Rådhustorget m.m. Jag har precis räknar ut hur långt vi sammanlagt har gått under dessa dagar, det blev en bit 186 km

Är man i en vacker stad som Tallinn så vill man ju hinna njuta av atmosfären, så vi hann med ett par mil idag med. Nu ska Robin få masage och jag ska lägga mig i ångbastun 😘
Är man i en vacker stad som Tallinn så vill man ju hinna njuta av atmosfären, så vi hann med ett par mil idag med. Nu ska Robin få massage och jag ska lägga mig i ångbastun 😘

Njuter av lite mer choklad på Chocolats de Pierre.

Idag är det relaxing!!!

Hemma i Örebro 😊 och nu kommer inte vi ut på några dagar 🙈 Snabb ranking på huvudstäderna, vet att några vill ha motivering men det får komma senare efter lite vila 😴 Kan dock säga att alla städer hade sin tjusning och vissa hade kanske hamnar på en annan plats om syftet med resan hade varit en annan. 👍 Eva: 1) Paris 2) Riga 3) Tallinn 4) London Robin: 1) Paris 2) Riga 3) London 4) Tallinn
Hemma i Örebro 😊 och nu kommer inte vi ut på några dagar 🙈
Ranking av huvudstäderna, kan säga att alla städer hade sin tjusning och vissa hade kanske hamnar på en annan plats om syftet med resan hade varit en annan. 👍